05-04-16

een toelating en een neuspiercing


Ik overleefde ze beiden. Ik moet er alleen even aan wennen dat ik een glinstering zie vanuit mijn ooghoeken wanneer de zon op het steentje in m'n neus weerkaatst. Dat ik misschien volgend jaar in Utrecht ga studeren, dat idee is ook nog even wennen, ja.

Als eerste de toelating: wat was dat eng. Het was op een vrijdag, om half 10, zo'n 3 uur nadat ik was opgestaan. Daar zat ik dan in de kantine van HKU, te wachten tot ik mijn portfolio mocht uitstallen. En daar zat ik dan, nadat dat gebeurd was, weer in de kantine van HKU. Twee uur lang. Alleen. Ik was jaloers op iedereen die een ouder, broer of zus mee had, of op het moment zelf vrienden had gemaakt. Dat kon ik niet.

In plaats daarvan zat ik aan een tafeltje met m'n boek dat ik voor Nederlands moest uitlezen. Ik zat al halverwege, maar had nog steeds geen idee waar het verhaal überhaupt over ging. Tekenen helpt me mijn zenuwen onder controle krijgen. Al mijn schetsboeken zaten in m'n portfolio. Niet in mijn tas. Ik pakte m'n iPhone erbij, en besloot mijn hart te uitten in de 'notes'.
Ik ben zo zenuwachtig. Het is al 3 minuten na half en ik sta te trillen op m'n benen en iedereen heeft hier gekleurd haar en ik had gewoon bij een groepje moeten gaan zitten. Het gebouw is leuk en de mensen ook en ik ben een beetje bang. Het is echt verschrikkelijk om hier alleen te zitten, komaan Lise schuif bij aan een tafel. Iedereen heeft hier van die fancy portfolio mappen en dozen en canvassen en ik zit hier met m'n Sevilla tas. Al 10 minuten na half. Dat doen ze expres. Al een kwartier. Ik zit hier half dood te gaan van de stress. Ik vergeet te ademen, ik zit te trillen. Ik zie vlekken. Help. Er gingen net een paar mensen een ruimte binnen maar ik ben er niet bij en ik weet niet of ik mee zou moeten. 'Allemaal mensen zitten op hun eentje', jaja dat is waar ik ben hier alleen aan het sterven.

Iedereen spreekt hier Nederlands. Ik ben bang dat ze me niet verstaan. Nederlands klinkt zo mooi, zo warm. Je gaat er van lachen. Toen ik me aan moest melden moest ik mijn naam 3 keer herhalen, omdat het meisje aan de balie me niet verstond.
Gelukkig was het allemaal niet zo eng als ik had verwacht. (Datzelfde valt over m'n neuspiercing te zeggen trouwens) Dat de speech voor de afvallers begon met 'sommigen van jullie hebben alleen portretten meegenomen, -' was best wel eng, aangezien ik zelf vooral portretten bij had. Maar in dit geval ging het over van die 'typische', perfectionistische zwart wit portretten. Die van mij vonden ze best leuk, dat kwam ik te weten in het interview. Want ja, ik was namelijk door naar het middagprogramma.

Tijdens het middagprogramma kregen we een tekenopdracht en werden we omstebeurt apart genomen voor een interview. Deze interviews waren niet op alfabetische volgorde, waardoor veel kandidaten (ik inclusief) dachten dat ze werden overgeslagen. Dat werd dus veel gevraagd (Excuseer, bent u mij vergeten? Hihi), en de weg naar de wc was de tweede meest gestelde vraag.



De muziek in deze video is Female Energy van Willow Smith

Volgens mij is mijn tekening wel goed gelukt. Het was echt intrigerend om de anderen met de opdracht om te zien gaan. Het meisje achter me had een soort slogans bedacht, en die heel mooi uitgewerkt met oranje fluostift en een groen kleurpotlood (dat ze van mij had geleend, hihi. Ik heb het haar cadeau gedaan omdat ze nog niet klaar was toen ik wegging), terwijl het meisje voor me had uitgewerkt wat het onderwerp van de opdracht voor haar en voor de mensheid betekende. Zo origineel! Wat een pracht moet de binnenkant van haar hoofd wel niet zijn. Dan was er weer een jongen die een heel realistische tekening had gemaakt, iemand die een soort logo's had ontworpen, en een meisje met een super mooie eigen tekenstijl. Je kon wel zien waarom deze mensen naar het middagprogramma waren doorgelaten.

Wie nu echt is toegelaten, is nog niet bekend. Over twee weken krijgt normaal gezien iedereen de uitslag opgestuurd. Fingers crossed. 

Dan, de neuspiercing. Geen impulsbeslissing, maar iets waar ik heel lang over heb nagedacht. Iets te lang, want uiteindelijk stond ik na minder dan 5 minuten in de piercingshop (Roxy, Antwerpen) al weer buiten met een mooi steentje in m'n neus. En bloed. Vooral veel bloed. Om de een of andere reden besloot mijn lichaam om me voor het eerst in m'n hele leven een bloedneus te bezorgen. Maar goed, dat neem ik er wel bij. 

Ik ging binnen in de piercingshop, en tekende samen met m'n vader enkele papieren (want ja, ik nam m'n piercing precies een week voor ik 18 werd). Hierna werd ik een kamertje ingeleid, waar ik op een soort tandartsstoel moest gaan zitten. De piercster(??) zette een stipje op m'n neus en voor ik het wist had ze de piercing in mijn neus gefloept. Ik voelde het niet eens. In mijn hoofd had ik al duizend keer de naald in slow motion door mijn neus voelen peuteren, maar dat was het dus. Floep. Klaar. 

Toen ik de winkel uit ging begon de pijn pas. Alsof iemand keihard op m'n neus had geslagen. Een paar minuten later voelde ik alleen nog een lichte irritatie, en nu ('s avonds) merk ik alleen nog dat er iets in m'n neus zit door, zoals ik al zei, het schitterende bolletje in de rand van mijn blikveld. En wanneer ik m'n neus wil snuiten. Dan ook. Verschrikkelijk moeilijk, met zo'n metalen ding in je neus.

20 opmerkingen:

  1. Wow, wat ben je creatief, je tekeningen zijn echt prachtig! Fingers crossed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah ik hoop zoo erg dat je wordt aangenomen. Je werk is in ieder geval prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop echt voor je dat je aangenomen wordt! Ik vind je werk in ieder geval wauw. Enne, wat gaaf zo'n neuspiercing, ik denk dat ik het niet eens zou durven, hihi. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt echt eng maar dat is het dus totaal niet! Ik voelde het zelfs minder hard dan m'n oorbel gaatjes.

      Verwijderen
  4. Zalig verslagje, alsof ik er zelf ook bijzat, haha. Je gaat erdoor zijn lise, echt. Ik snap niet hoe je zoveel tekeningen en schilderijtjes kan hebben, echt niet. Ik heb er niet eens 5? Hoe schattig die tekening van Klaartje en mij (smachtend naar de cactusjes, haha) En huh, wat, floep erin en dat was het van pijn? Huh? Het lijkt me net zo'n resem aan pijnscheuten als dat ding in je neus geramd wordt. Maar ik ben benieuwd hoe het eruit ziet, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omg. Mijn hele (maar echt) kamer ligt vol tekeningen, en dan gooi ik al meteen alle dingen waar ik niet tevreden over ben weg (niet in de vuilbak, gewoon ergens in een hoek waar ik ze nooit meer vind). Ik heb echt maar 20 dingen laten zien in dit filmpje volgens mij hihi... En jaaa he! Dat was precies wat ik van het piercen had verwacht! Maar het is ongeveer hetzelfde als een oorbel schieten, maar dan een prik ipv geschoten.

      Verwijderen
  5. Wat een gaaf portfolio heb je! Echt zo mooi allemaal, wauw<3 Ze zijn gek als ze jou niet toelaten haha, fingers crossed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) (Vooral voor de fingers crossed, ik heb het nodig)

      Verwijderen
  6. Dat filmpje is zo leuk (vooral die kunstwerkjes zijn prachtig!!), hopelijk heb je niet te veel pijn aan je neus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En nee, ik voel het zelfs al niet meer :)

      Verwijderen
  7. Jeetje, wat maak je toch mooie dingen!! M'n mond valt hier echt van open, zó mooi en een prachtige eigen stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat een prachtige tekeningen maak jij zeg! Ik ben echt heel erg onder de indruk. Zoals jij het beschrijft, moet het echt een bijzondere ervaringen geweest zijn om toelating te doen. Het lijkt mij dat je opeens tussen allemaal mensen zit die allemaal inspirerend zijn op hun eigen manier. Als ik iedereen hun ideeën lees, ben ik gelijk heel erg nieuwsgierig naar alle kunstwerkjes. Ik hoop echt heel erg dat je door bent en zal voor je duimen. De manier hoe jij met beelden werkt in de vorm van filmpjes vind ik trouwens ook erg creatief. Leuk om zo dingetjes te bekijken. Succes met de spanning komende weken! xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het inderdaad! Dankjewel :) Ik ben ook echt benieuwd wie er nog allemaal door is! Spijtig dat ik waarschijnlijk een heel stel van hen niet meer zal zien...

      Verwijderen
  9. Oh Lise, ik ben zo ontzettend blij voor je! Ik vind je werken zo mooi. Als ze je nu niet doorlaten, dan verliezen ze een zeer groot talent!! Ik duim zeker mee voor jouw toelating!! Het filmpje is ook echt zo leuk. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen