11-04-16

216 maanden, 6570 dagen, 157680 uren (ik ben jarig!!)


Op 11 april 1998 werd ik geboren. Daar zit ik dan, achttien jaren later. 'Volwassen'. Laat me niet lachen.

Toen ik een jaar of 10 was dacht ik dat 14 jaar de belangrijke leeftijd was waarop alles zou veranderen. Ik zou er ouder uitzien, verantwoordelijk zijn, geen hulp meer van niemand nodig hebben, en nog meer van dat soort dingen. Toen ik op mijn veertiende verjaardag wakker werd, viel dat alles helaas niet uit de lucht. Ook in de spiegel zag ik nog steeds hetzelfde beeld. Ik besloot dus maar dat 16 jaar 'de' leeftijd moest zijn. Op mijn zestiende verjaardag speelde datzelfde verhaal zich weer af, ik was niet echt veranderd en ik had (tot grote ergernis van mijn 16-jarige ik) nog steeds mijn ouders nodig om onder andere de huur te betalen, eten voor me te kopen, en tandartsafspraken te maken (tja, wat verwacht je op 16 jaar?). De leeftijd verschoof weer, naar 18 jaar: de leeftijd waarop je legaal mag autorijden, alleen kan gaan wonen, en nog een tal van andere dingen waar ik nog lang niet aan toe ben.

Ik moet dus mijn jongere ik teleurstellen: ik ben nog altijd afhankelijk van iedereen rond me, maar stiekem vind ik dat niet zo erg. Is er nu echt iets veranderd, nu ik achttien ben? Niet echt. Volwassen ben ik in ieder geval nog lang niet. Ik heb nog steeds iemand nodig die m'n doktersafspraken regelt, ik ben nog steeds bang in het openbaar vervoer, ik ben nog steeds verlegen en heb liever dat iemand anders spreekt voor mij. Maar ik merk wel dat ik als persoon ben veranderd (en in uiterlijk, eindelijk, hoera pubertijd). Ik ben beter geworden denk ik, ik lijk meer op de persoon die ik wil zijn. En dat is wat telt.

Iets belangrijks wat is gebeurd, is hoe ver ik wel niet ben gekomen met deze blog. Er is geen nieuwe hobby uit ontstaan, maar een hele manier van leven. Ik neem foto's van alles wat ik doe, zie of maak. Ik maak véél meer. Ik doe dingen die ik leuk vind. Ik ontmoet mensen die ik leuk vind. Allemaal dingen waar ik vroeger nooit van had durven dromen.

Ook mijn toelating is iets waar ik enorm trots op ben. (Voor degenen die me niet op Instagram volgen, ik ben toegelaten!) Vroeger was het slechts een droom om later iets met kunst te gaan doen. Nu sta ik op het punt schilderkunst of illustratie te gaan studeren, twee dingen waar ik mezelf absoluut in terugvind. Ik sta op het punt mijn vertrouwde omgeving te verlaten, en te doen wat ik altijd al heb willen doen. En ik heb er zin in, echt waar.






Sorry dat de foto's zo wazig zijn geworden, volgens mij ligt het aan Blogger... Weet iemand hier een oplossing voor?

10 opmerkingen:

  1. Gefeliciteeerd en nog veeel gelukkige jaren! En wat tof dat je bent toegelaten! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Lise! Een hele fijne dag vandaag, en natuurlijk het beste toegewenst voor je nieuwe levensjaar :) Wat zijn de foto's mooi zeg! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd! Ik vind dit echt prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je foto's zijn helemaal niet wazig Lise? Echt niet? Oh en stiekem vond ik het wel lief "ik ontmoet mensen die ik leuk vindt" gaat het dan over de bloggertjes, hihi. (Oké, mag ik even zeggen dat ik het ook leuk vindt om jou (en alle andere bloggertjes die ik al mocht ontmoeten) te zien en af te spreken en wow. Ik word socialer (hoop ik). En ja, ik herken dit ZO hard! Ik dacht altijd "ja, die leeftijd, dan ben ik écht cool en hip". Nee, nog steeds niet. Maar ik vind mezelf. (Ik merk dat ik voortdurend over mezelf praat, sorry, en dat op je verjaardag..) Gefeliciteerd allerliefste Lise! <3 Ik hoop dat je een geweldige dag hebt gehad en dat je nog een fantastisch volwassen leven te wachten staat, haha. Veel knuffels xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet nu waar het aan ligt! Ik zie alles wazig op m'n Macbook omdat dat scherm betere kwaliteit is dan de foto's, dus als ik het scherm op een lagere resolutie zet zie ik de foto's zoals andere mensen ze zien (scherp haha). Dankjewel!! En praat maar over jezelf hoor Britt, je bent leuk.

      Verwijderen
  5. Je tekst is echt enorm mooi geschreven! Ik wens je nogmaals een hele gelukkige verjaardag en hoop (opnieuw) dat je een hele fijne dag had. Dat je veel wijsheid mag leren dit jaar want nu ben je (officieel) volwassen en kan je wijsheid en raad uitdelen aan mensen (want je bent volwassen haha). Gefeliciteerd!! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beetje laat maar nog heel erg gefeliciteerd! (met je bday en met je toelating) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. GEFELICITEEEERDD!! (een beetje laat, maar ja :) hihi, dat met die leeftijden heb ik ook! In de brugklas dacht ik echt: wow, als ik in de vierde zit ben ik echt volwassen/oud.... nou, ehhmm... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog gefeliciteerd met beide! Zoals je ze mooi zegt klinken sommige leeftijden best oud en als je het dan eindelijk bent voel je je nog altijd heel jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat heb jij een prachtige blog!
    echt hele mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen