13-03-16

2 werelden


Zaterdag ging ik naar twee opendeurdagen, en kwam ik in twee werelden terecht. Mijn hart deed mij in de ene verloren lopen, terwijl mijn hoofd me de andere kant op sleurde. Twee scholen, twee steden, één keuze. 

Aan de ene kant sint Lucas Antwerpen, in de stad waar ik van hou, in een gebouw dat uit een droom lijkt te komen, met mensen waarmee ik me altijd al heb willen omringen. De school waar, toen ik er binnenkwam, mijn hart me me meteen vertelde er thuis te horen.

Aan de andere kant LUCA School of Arts Gent, in een stad die me helemaal niet leuk lijkt, met een sfeer als in een ziekenhuis. Maar wel een school waar ik zou kunnen worden wie ik wil worden, op kunstzinnig vlak. Een school waar ik zou kunnen leren en verbeteren, en die me veel meer kans biedt op een job. Welke school ik ook kies, ik zal sowieso iets missen. Naast het missen weet ik dat er een grote kans is dat ik bij deze keuze mijzelf verlies. In de hallen van het immens grote LUCA, of in de zweverige kunstzinnigheid van sint Lucas.

Binnenkort sta ik voor een grote keuze. Kies ik voor mezelf, voor waar ik me goed bij voel, maar misschien geen toekomst vindt? Of kies ik voor het leren, voor een nieuwe stad waar ik me misschien nooit thuis zal voelen?

De richting 'illustratie' is waar ik oorspronkelijk voor ging, maar die richting hebben ze niet bij sint Lucas Antwerpen. Bij LUCA wel, en het is alles wat ik wilde, maar niet meer. Sint Lucas Antwerpen is meer. Die school... Daar rondlopen voelde als een droom, maar toen ik later die dag LUCA binnenliep kwam ik terecht in de harde werkelijkheid.

Wat ik zal kiezen weet ik nog niet. Voorlopig sta ik ingeschreven voor beide toelatingsproeven, en dan is er HKU nog, waar ik in april toelating doe.

Sowieso zal ik altijd die 'wat als' gedachte hebben. Wat als ik een andere keuze had gemaakt? Want ik weet dat een school je leven beïnvloedt, dat heb ik op de middelbare al ontdekt. Andere mensen, een andere omgeving. Het heeft allemaal invloed op wie je wordt. Ga ik de school die ik niet kies zo hard missen dat het lijkt op liefdesverdriet? Ja. Net zoals ik liefdesverdriet ga hebben voor de school die ik binnenkort verlaat.

Antwerpen zit vast in mijn hart, en Gent in mijn hoofd. Rara wie er zal winnen... Als jij voor de keuze stond tussen een plekje waar je je thuis voelt, of een plek waar je echt iets kan leren, welke zou jij dan kiezen?

8 opmerkingen:

  1. Gent is echt een geweldige stad, volgens mij zal je er niet meer weg willen als je voor Gent kiest! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar Gent is ook tof toch? Allez, vind ik natuurlijk, maar ik woon ook niet in Antwerpen, ik kom er enkel als toeristje, haha. Ik zou eerlijk gezegd voor Gent gaan dan (allez, jij kiest he!), want dat zijn maar een paar jaar van je hele leven want wie weet bevalt het je wél? ( :

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was ook bij de opendeurdag van LUCA in gent, wel voor architectuur, toevallig! Ik vind gent anders wel een toffe stad hoor :) Ziet er heel gezellig uit

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gent is echt een geweldige stad (bevooroordeelde mening dit eigenlijk want ik woon al heel mijn leven hier in de buurt)! Maar het is zo klein dat je op de duur overal wel mensen kent en het gevoel hebt dat iedereen je vriend is en er zijn zoveel wijze plekjes en cafés en initiatieven - in je keuze zou ik dus geen rekening houden met de stad want zowel antwerpen als gent zijn leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hm, ik ken de moeilijke beslissing! Het is dan ook een beslissing die de rest van je leven bepaald dus moet je enorm goed nadenken! Ik heb besloten om naar Gent te gaan. Eerst twijfelde ik ook over de stad Gent zelf, maar ik ben er 1 keer langs geweest, en werd smoorverliefd! Ik wil niets anders meer! Maar dat helpt je zeker niet? Oh meid, ik denk dat je gewoon moet doen wat goed voelt voor je! Ik ben benieuwd wat je kiest X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt waar? Wauw, ik wou dat ik al kon beslissen... Naar welke school ga je?

      Verwijderen
  6. Het is een moeilijke beslissing maar vol alsjeblieft je hart en waar jij je prettig bij voelt.
    Liefs,

    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een moeilijke keuze, ik ga ook niet beslissen voor jou want jij moet kiezen. Later komt wel alles op zijn pootjes terecht.

    BeantwoordenVerwijderen