22-11-15

Een uurtje schilderen met Lise + een outfit


Zoals jullie aan de titel al kunnen zien, gaat dit artikel over een uurtje schilderen en een outfit (want ik hou van totaal willekeurige combinaties). Ik had sterk de neiging om dit artikel 'willekeurige combinatie #yolo' te noemen, maar deed dat uiteindelijk toch niet. Een kwestie van deze blog SEO-vriendelijk te houden enzo. Nu kan het zijn dat je geen idee hebt wat dat betekent, geeft niet hoor! Het is een term die je alleen tegenkomt in de diepste duisterste putten van het bloggen (nog voorbij het  < /div > en de verkeersbronnen). Je hebt dit woord dus niet nodig in een normale conversatie ofzo. Tenzij je omgaat met bloggers natuurlijk (maar op de kerst meeting wordt niet gediscrimineerd hoor, of je nu zulke woorden kent of niet!) Ik wil op voorhand al sorry zeggen voor de slechte kwaliteit van de foto's, want ik schilder bijna altijd 's avonds, wanneer er niet zo'n goed licht meer is.


Ik begon met een basislaag op het gezicht, met huidskleur, wit en bruin. De huidskleurige tint en het bruin heb ik pas gekocht, en ik ben er zo blij mee! Eerst had ik alleen de primaire kleuren (geel, rood, blauw) en zwart en wit, dus moest ik telkens zelf de huidskleur mengen. Die kleur was dan vaak wat mooier en, hoe zeg je dat, 'authentieker' dan de voorgemengde huidskleur, maar dan vond ik het moeilijk om die kleur achteraf opnieuw te maken. Ik moest dus al mijn schilderijen in 1 keer afmaken. Een werk groter dan A4 zat er dus niet in. Nu ben ik nog een beetje bang om aan iets echt groot te beginnen, maar ik wil het wel proberen, want ik wil zo graag een grote tekening of schilderij in m'n portfolio. Oh, help, ik ben helemaal afgedwaald. Goed, het schilderij.



De eerste lagen zijn altijd nogal slordig bij mij, haha! Ik weet dat veel mensen stoppen met schilderen wanneer hun schilderij er zo lelijk en chaotisch uitziet, maar als je lang genoeg door blijft schilderen wordt het wel mooier, hoor. Eerste lagen zien er nooit uit. Tenzij je Matisse bent. Of van Gogh. Of Frida Kahlo.



Ik gebruik meestal een borstel om te beginnen, en wanneer alles een beetje kleur heeft ga ik er met een penseel overheen, voor details en om alle lijnen wat scherper te maken. Ik heb pas een pak borstels en penselen gekocht van Daler Rowney, en ik kan je vertellen dat deze penselen echt een droom zijn. Ze zijn zo fijn om mee te werken! Ik kocht een pakje met de borstel die je hierboven ziet, het penseel dat ik ook gebruikte (en waarvan ik er straks ook nog wel een foto tussen zwier), en nog een paar andere borstels die ik niet echt gebruik. Ik denk dat zo'n pakje 7 euro kostte. Niet goedkoop, maar wel de beste penselen die er bestaan als je het mij vraagt. Verf van Daler Rowney (System 3) vind ik ook geweldig!


Ik kleurde het haar in met een mengeling van bruin, geel en zwart, nog altijd met dezelfde borstel.


Ik zei al dat deze foto kwam, ha! Pas op, want vanaf hier begint het snel te gaan. Met een penseel maakte ik highlights in het haar, en maakte ik nog wat donkere en lichte plekken op het gezicht. Dit deed ik door de huidskleur te mengen met wit voor de lichte plekken, en met rood, geel en blauw (geloof het of niet, dit geeft samen een soort van bruin) voor de donkere plekken.


Hieronder zie je mijn werkplek. Een mengblad voor de verf, een voorbeeldfoto op papier en nog één op m'n iPhone, een doek, pot water en vooral veel rommel (spot de scoobidoo draden, filmrol en stickers).


Dit is wat het uiteindelijk is geworden! Zoals je ziet heb ik nog wat extra schaduw en blauwe tinten toegevoegd. Ik zou dit schilderij nu kunnen gebruiken als basis voor een echt realistisch werk, met nog meer details, beter haar (ik ben niet goed in realistisch haar schilderen, maar ik ben al gevorderd: vroeger gaf ik iedereen gewoon een zwarte vlek als haar). Ik denk dat ik het schilderij zo ga laten, want ik vind het wel iets hebben zoals het nu is (vaag, ik weet het).


Oh, hé kijk, een fatsoenlijk belichte foto. Ik vind het altijd leuk om een schildering voor het raam te houden, zodat je door de achterkant heen de verschillende lagen ziet. Bijna mooier dan de voorkant, toch? Als je je afvraagt waarom ik op een afgescheurd stuk papier heb geschilderd, dat deed ik omdat ik dat zag in een kunstgalerij waar ik naartoe ben geweest. Er hingen werken van iemand (sorry, ze komt uit Azië en haar naam is verschrikkelijk lang) die alleen resten papier gebruikt. Zo mooi! Misschien schrijf ik nog wel een artikeltje over die galerij, want alles wat er hing was zo leuk.


En dan nu de outfit foto's. Zoals je ziet heb ik compleet opgegeven om ze van goede kwaliteit te maken (en ik begin zelfs niet over onderstaand ahum, 'kunstwerk'). Het jasje is tweedehands, net als het jurkje. Mijn sjaal komt van de Hema, en mijn schoenen zijn tweedehands, met geel/bruin gestreepte veters van de Action. Het jasje is helemaal zacht, en op het jurkje zitten zachte bloemen. Ik hou echt zoveel van velvet stofjes! Vorige keer in de kringloop kocht ik ook al een velvet rok en truitje. Te veel velvet in mijn kledingkast? Misschien. Spijt? Helemaal niet.

16 opmerkingen:

  1. Heeeel fijn artikeltje dit! Snap nog steeds niet hoe je het voor elkaar krijgt, ik raak zó enorm gefrustreerd als ik met acrylverf schilder, het lukt me nog steeds niet :')
    (en in je portfolio doen hè, ;))))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa, ik zal hem bij de andere drieduizend acrylverf schilderijen doen, haha! Ik moet echt dringend nog eens iets tekenen/waterverven, want ik heb echt teveel van één materiaal...

      Verwijderen
  2. Gosh Lise, dat schilderij is prachtig! Ik ben één van die mensen die stopt met schilderen als de eerste laag zo rommelig is. Als ik ooit nog eens besluit een penseel en verf in de hand te nemen, zal ik speciaal voor jou doorzetten! (; Ik moest toch twee keer kijken bij die laatste foto, haha! Ik had eerst niet echt door "hoe het ineen zat". Dat jurkje is zó leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, het is ook echt iets vreemds eigenlijk :) En jaa, denk aan mij als je verder schildert! Het wordt vast mooi :)

      Verwijderen
  3. Wauw, je hebt echt talent! Supermooi geschilderd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wauw echt supermooi! Je hebt zo een leuke manier van schilderen, de schaduwen en het licht komen echt supermooi uit. Ook een heel leuke outfit trouwens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aah waaauw, talent! En heb je deze foto's echt 's avonds gemaakt? Zie je niets van joh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Stiekem heb ik er een paar bij gezet die ik achteraf maakte, maar shhhh niet verder vertellen ;)

      Verwijderen
  6. Velvet, jaaaa, ik zie het ook echt veel vaker terugkomen in de winkels, i luv it! <3 (Ik heb alleen nog maar één kledingstuk dat velvet is in mijn kledingkast, maar okeee.) Ik ben ZO jaloers op jouw schilderijtjes en tekeningetjes altijd Lise, ooh. Hoe doe je het. Ik zit nog in jouw beginfase waar haar gewoon een vlek was. Meer kan ik nog niet, haha. Ik ga al jouw kunstwerken gewoon eens ontzettend goed ontleden en dan ook eens wat dingen uitproberen. (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, je raakt wel door die fase heen hoor, bij mij is het ook gelukt! :)

      Verwijderen
  7. Whaha die laatste foto! Ik vind je werk echt supertof, sowieso je hele blog is leuk, inclusief je kledingstijl aaah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, bedankt! Ik volg je blog echt al zo lang, haha! Leuk om van jou een reactie te krijgen :)

      Verwijderen