26-11-15

deze foto's zijn niet analoog


Het lijkt alsof ik drie verschillende levens leid: één waarin ik naar school ga en schoolwerk doe, een tweede waarin ik hopeloos probeer om zo goed en zo veel mogelijk te schilderen en alles te weten te komen over kunstgeschiedenis (want ik heb een richting gevonden die ik misschien wel wil gaan doen: schilderkunst, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat ik die richting 'waardig' ben, vandaar het obsessieve kunst-leer-gedrag), en dan nog dat kleine leventje waarin ik een blogger ben. Het lijkt alsof ik niet zo veel doe in dat laatste leventje, maar dat is eigenlijk niet waar. Ik doe zo veel, maar allemaal achter de schermen. Er staan in totaal iets meer dan honderd posts bij mijn concepten, en bij mijn afbeeldingen een honderdtal fotoreeksen waarmee ik niet goed weet wat doen. Ofwel moet ik ze nog bewerken, bij elkaar zetten, ofwel zijn ze gewoon niet goed genoeg om echt te laten zien.


Binnenkort komt er misschien weer meer op deze blog. Ik heb veel om over te schrijven! (En misschien moet ik toch nog eens door al die ongepubliceerde foto's gaan) Ik zou nog duizend artikels kunnen schrijven over kunstdingen (want ik heb zoveel getekend/geschilderd), maar ik weet niet of jullie dat wel leuk vinden, zoveel van hetzelfde.

Het kerstmarktje op mijn school is ondertussen voorbij! Het was supergezellig! (Behalve het deel waar ik van 2 tot 9 aan één stuk door moest afwassen, met één kwartiertje eetpauze tussendoor) De laatse twee uur mocht ik op het marktje staan, en heb ik dus eindelijk naar de kaarten kunnen kijken. 
Mijn eerste plan was om een aantal van mijn kaarten te kopen, om door te verkopen aan iedereen die hier gezegd had dat die er één wilde. Niet dus. De kaarten waren vrij lelijk. Zeg maar gerust heel erg lelijk. En dat is dan nog een eufemisme. 

Alles wat ik lelijk vind hadden ze gewoon gedaan. Er was geen kleurcorrectie gedaan op de ingescande tekeningen (dus het wit was niet wit), en het contrast was ook niet verhoogd ofzo. De kaarten waren glanzend, en op een soort van cremekleurig papiertje geplakt, waar op de achterkant een voorgedrukte boodschap stond.




Eerst vond ik het een beetje stom om dezelfde ontwerpen te gebruiken om zelf kaarten te gaan verkopen, maar op het marktje was ik zo teleurgesteld dat ik besloot dat het toch mocht, helemaal zoals ik ze wil dit keer. Ik heb ondertussen al 2 proefkaartjes laten drukken, dus nu is het alleen nog afwachten hoe die er uit zien! Ik dacht eerst om ze gewoon bij de Hema af te laten drukken als matte foto's, maar ik was dus even vergeten dat op de achterkant van gedrukte foto's meestal zo'n merkje of datum wordt geprint. Hopen dat dat niet zo is deze keer!

Sorry als deze blogpost heel lang wordt hoor jongens, maar Ik heb schrijven op deze blog echt gemist, dus ik kan nog wel even doorgaan. Voor geschiedenis moest ik een aantal keer een commentaartekst schrijven over krantenartikels over filosofische kwesties. Ik heb gemerkt dat ik dat echt geweldig vind!
(+complimenten krijgen van de leerkracht op je schrijfstijl is altijd leuk) Schrijven is echt iets wat ik graag doe. Als schilderen niets wordt, ga ik voor schrijven denk ik. Maar om nu meteen een schrijf/taal richting te gaan doen, en kunst gewoon helemaal achter me te laten? Ik denk niet dat ik dat kan. Nu ik op school al bijna 6 jaar lang een 6-tal uren per week creatieve vakken doe, lijkt het me moeilijk om dat ineens niet meer te doen. Ik vind het al zo moeilijk om de dag door te komen, als ik weet dat het een hele theoretische dag is, zonder boetseren of PO om naar uit te kijken. Iets met kunst doen is echt mijn droom, en die ga ik niet zomaar laten vallen.


Nu ik dit typ lig ik trouwens in bed. Het is 7 uur 's ochtends, maar ik heb een studiedag vandaag, dus ik hoef niet naar school. Ik wordt altijd vroeg wakker op vrije dagen... Eigenlijk moet ik vandaag studeren, maar misschien werk ik deze ochtend wel hard door, en mag ik van mezelf even naar de kringloopwinkel vanmiddag. Volgt iemand van jullie The Fashion Citizen op youtube? Die 'art student' coltrui die Stephanie kocht in hun laatste shoplog was zo geweldig. Ik was zo jaloers toen ik hem zag. Ik wil hem ook, maar tweedehands kan je geen twee keer kopen ugh... (Het enige nadeel aan de kringloopwinkel)


De tijd gaat zo snel! Volgende week heb ik stage, bij een soort van milieu/landbouw organisatie. Omdat ze niet echt een bedrijf zijn heb ik hele rare uren: soms van 's ochtends tot 's middags, soms alleen 's avonds laat, en dan zijn er nog een paar dagen waarop ik alleen voor de koffieklets moet komen. Ik ben zo zenuwachtig! Ik voel me altijd zo oncomfortabel op nieuwe plekken waar ik niemand ken. Ik weet nooit wat ik moet zeggen of doen. Hopelijk gaat alles goed.


Dan is het al weer bijna sinterklaas en kerst (en de kerstmeeting!). Dit is wat er op mijn lijstje staat: een 50mm 1.8 lens voor m'n camera en een paar oorbellen van de Zara. Twee dingen maar? Ja, twee dingen maar. Die lens wil ik echt heel graag, maar hij is nogal duur, dus ik weet dat als ik nog andere dingen op mijn lijstje zet -dingen die goedkoper zijn-, mijn ouders sowieso de goedkoopste er uit kiezen om te kopen. Nu klink ik echt egoïstisch en hebberig, dat weet ik, maar het geeft niet. Voor een 50mm lens mag alles.

Dat was het dan weer voor deze (veel te lange) blogpost. De foto's die ertussen staan maakte ik tijdens ~the golden hour~, net nadat ik een paar stukjes filmde. Als ik nog eens tijd heb om een filmpje in elkaar te zetten komt dat dus ook op de blog! Nu nog niet, want ik ben eerst nog bezig met een vorig filmpje. En ik moet eigenlijk ook nog het filmpje van mijn vakantie aan zee in elkaar zetten. Hihi, het kan dus nog wel even duren voor je dat te zien krijgt ;) Oh, en als je je afvraagt wat ik met deze tekentjes bedoel '~', dat zal ik eens vertellen. Volgens mij gebruik ik ze niet op de juiste manier, maar in mijn hoofd lees ik alles wat ertussen staat op een soort van benadrukte/sarcastisch manier, of gewoon op zo'n ander toontje. Niet grammaticaal correct, maar wel leuk.

5 opmerkingen:

  1. Mooi artikeltje. Allereerst: ik vind je kunstartikeltjes heel erg leuk om te zien, dus stop daar niet mee alsjeblieft. Wat balen dat je eerste serie kaarten mislukt is, ik kan eigenlijk niet heel veel langer wachten tot ik er eentje kan kopen, dus hopelijk gaat het je nu wel lukken :) Wat ik je verder nog wil meegeven: ga voor kunst, want zo te horen is dat je ultieme droom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk artikeltje! En ik begrijp dat van 3 levens lijken te hebben helemaal. Ik heb het de laatste tijd ook superdruk en wil volgend jaar ook iets met kunst gaan doen. Dus ben eigenlijk ook een soort van obsessief bezig met tekenen en van alles opzoeken.

    Oh en dat van die kerstmeeting, ik hoop echt dat ik kan komen. Ik kijk er ook al erg naar uit! ;)

    liefs Helene xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heee Lise, wat, jij verdient het echt wel om de schilderkunst richting te doen? Als jij daar te slecht voor bent, hey, dan zijn ze daar niet goed bezig, je hoeft die richting zelfs niet te doen want je bent er al zo goed in. (Sorry, ik slijm misschien een beetje te veel.) Je hebt echt exact hetzelfde probleem als ik, haha, op vrije dagen word ik ook altijd veel te vroeg wakker, haha. (Lees 7 uur en dan kom ik dus niet meer in slaap, hoeveel schaapjes ik ook tel.) Ik ben benieuwd naar je kerstkaartjes Lise! (:

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah ik hou van dit soort foto's! En het is jouw blog, dus als je kunstdingen wil delen, moet dat zeker doen! (: Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk geschreven artikeltje! Als je niets met kunst gaat doen kun je inderdaad altijd nog schrijven. Of fotograferen, ik vind deze foto's namelijk zo mooi! En I looove het gifje :)

    BeantwoordenVerwijderen