15-08-15

zeemeerminnen die portfolio's verkopen


Ergens tussen het werken voor school, het uitstellen van een afspraak maken bij de piercingsshop (ik haat bellen), en het foto's maken door, ontwikkelde ik een obsessie voor zeemeerminnen. Het begon bij de staarten, die zijn zo mooi! Ik voelde mijn handen kriebelen en voor ik het wist had ik bladen vol geklad met meerminstaarten. Ja, alleen de staarten. Toen is het wat gebeterd, ik tekende niet gewoon een losse staart, maar ook de rest van de zeemeermin erbij. Ik vond het een beetje vreemd dat ik zo uit het niets alleen maar zeemeerminnen wilde tekenen, maar wat was ik blij dat ik eindelijk weer iets kon tekenen wat er redelijk fatsoenlijk uitzag!


Ik realiseerde me dat ik me teveel had geconcentreerd op het tekenen zelf, en dat het daardoor niet ging. Wanneer ik niet denk aan de tekening maar aan het idee komen de lijnen als vanzelf. Ze zijn nog wat trillerig, maar ze zijn er wel. Wanneer ik wil tekenen beginnen mijn handen nog spontaan te trillen, maar dat krijg ik er ook wel weer uit. Volgens mij zit het allemaal in mijn hoofd. Ik denk dat ik het niet kan, dus ik kan het niet. Ik kan het wel. Ik kan het ik kan het ik kan het. Ja, dat is één zin :)


Toen ik een foto van één van de tekeningen op Instagram postte kreeg ik daar al snel een reactie op van Lobke, dat die tekening haar deed denken aan de tekeningen die we vroeger vaak maakten, en aan elkaar verkochten in ruil voor snoepjes. En inderdaad, de tekening was helemaal in mijn stijl van vroeger! Kinderlijk en vrij en imperfect. Ik ben blij dat ik weer zo kan tekenen.


Zoals ik al zei blijf ik het maken van de afspraak bij de piercingsshop maar uitstellen. Ik ben blij dat ik het de eerste weken heb uitgesteld, want anders had ik Choice niet gevonden. Choice is een juwelier waar je op afspraak ook kan laten piercen, het gebeurd dan door een vrouw (geen enge man die vol staat met tattoo's) en in een gewone, schone winkel (geen eng, donker kamertje). Het nadeel is wel dat je moet bellen om een afspraak te maken. En zoals ik al zei, ik haat bellen. Verschrikkelijk vind ik het. Ik snap niet waarom het niet gewoon via email kan. Daarom blijf ik het dus uitstellen, en als ik nog langer wacht kan het pas na de vakantie, want de laatste week van augustus ga ik naar Frankrijk (oh, oh, ik heb nog geen blogposts om in te plannen) en wil ik kunnen zwemmen, dus dan is een net gepiercede neus niet zo handig. Maar goed. Alles heeft een reden, denk ik dan. (Ik ben zo'n raar kind dat in het lot gelooft enzo)


Alle zeemeerminnen die je in deze post ziet verkoop ik binnenkort in mijn winkel op Tictail. Allemaal, behalve eentje. Ik weet nog niet precies welke, maar ik wil er één bijhouden als herinnering, of voor in mijn portfolio. Ik lees overal dat je daar dingen in mag doen van de afgelopen twee jaar, dus ik kan nu we beginnen met verzamelen. Hoeveel advies ik ook aan mensen vraag (dankje Eline), ik blijf het moeilijk vinden om dingen te vinden om er in te doen. Een maand geleden schilderde ik een zelfportret (schaam je nooit voor selfies, want kunstenaars spenderen een derde van hun leven met het schilderen van hun eigen hoofd), dat wil ik er ook bij doen. Ik denk niet dat ik het hier al heb laten zien? Wanneer er nog eens fatsoenlijk licht is in m'n kamer maak ik er een foto van. Dit is het einde van de blogpost. Ik ben niet zo goed met eindes, dus doe maar alsof hier een heel geweldige afsluiter staat. Tot nog eens!

QOTD (omdat elke blogger dit doet behalve ik): Hoeveel geld zou jij voor een zeemeermin illustratie vragen/geven, als je weet dat de afmetingen ongeveer 14 x 14 cm zijn?

7 opmerkingen:

  1. Spannend dat je een neuspiercing gaat laten schieten! Misschien is het ook wel beter om dit na de vakantie te doen, dan kan je nu nog bel-stressvrij blijven haha. En wat zijn je tekeningen mooi! Een echte prijs op plakken kan ik niet, ik ben daar echt niet goed in. Maar zie hoeveel tijd je erin steekt en wat voor jou goed voelt om het aan die prijs te verkopen! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, een neuspiercing! Vind ik altijd gaaf om te zien bij andere mensen (tenzij het zo'n joekels zijn) maar ik zou er zelf nooit eentje nemen. Ik haat het ook om te bellen, via email kan toch ook perfect? Vind ik toch! Je tekeningen zien er echt super uit! Niet al te gedetailleerd, maar dat is helemaal niet erg! Dat heeft ook zo zijn charmes! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn deze tekeningetjes lief en schattig zeg! En ja, ik deel je portfolio- en belstruggles. (Mijn ouders lachen me altijd uit en zeggen dat het komt doordat onze generatie 24/7 (oké zo zeggen ze het niet, maar je snapt me) op internet te vinden is.) Geen dank voor het advies trouwens, ik heb het ook maar van iemand gehoord ;) Ik heb vandaag trouwens een portfoliomap (heet dat zo?) gekocht, yay!

    Ik denk dat je er wel 2,95/3,95 voor kunt vragen hoor! (Ik vind prijzen bepalen belachelijk moeilijk, dus ik hoop dat je het enigzins met me eens bent)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, je tekeningen zijn echt mooi en leuk! Jaloers op mensen die zo creatief zijn hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, een neuspiercing, best dapper dat je zoiets wilt laten zetten. En voor dat hele gebeuren is het denk ik best wel fijn dat je niet in een donker kamertje zit, haha. De tekeningen zijn erg mooi, geen idee wat ik ervoor zou vragen! Ik zou iets rond de 2 a 3 euro doen (:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, je kan echt super mooi zeemeerminnen tekenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spannend, ik ben benieuwd! Ik vind bellen ook nooit fijn, zelfs met een bekenden ik heb tijdens het overgaan van de telefoon altijd zenuwen. Ik vind de tekeningen erg mooi, heel simpel en spontaan. Ik heb geen idee wat je er voor zou kunnen vragen, maar ik denk zeker 5 euro of meer.

    BeantwoordenVerwijderen