26-08-15

het eerste rolletje uit mijn analoge spiegelreflex


Als je bovenstaande foto naast een foto uit mijn vorige analoge fotografie post bekijkt, is het meteen duidelijk dat ik van camera ben veranderd. Het verschil is zo hard te zien! De eerste analoge camera die ik gebruikte was een automatische Pentax camera, waar zo goed als niets zelf in te stellen viel (ja, Lise, dat is de betekenis van automatisch). Ik besloot een analoge spiegelreflex te kopen, mét handmatige focus lens. Hierbij moest dus ook echt alles zelf ingesteld worden. Wat is dat leuk!! Het enige nadeel aan deze camera is dat de lichtmeter kapot is (en die is wel vitaal voor het handmatig instellen), maar met een gratis app op m'n iPhone was dat snel geregeld. Nu kan ik nog minder zonder dat dure ding.

Ik was eigenlijk van plan vandaag een internetvrije dag te houden, maar toen ik in de fotolade van het Kruidvat een envelopje ('vlopje zeg ik altijd in mijn hoofd) vond met mijn naam erop, had ik zoveel te melden dat ik besloot toch een blogpost te schrijven vandaag. Allereerste waren de foto's uitgeprint en op CD gezet, terwijl ik uitdrukkelijk op het inleverformulier had gezet dat ik het rolletje alleen wilde laten ontwikkelen. Ik had geen formaat en kwaliteit aangeduid, omdat ik had verwacht dat ze zouden doen wat ik had gevraagd. De foto's waren dus wel uitgeprint, alle 24, op papier dat waarschijnlijk het dichtst in de buurt lag, en op CD gezet voor 10 euro inclusief. Oké, dan, Kruidvat. Hier loopt onze relatie ten einde.Volgende keer laat ik ontwikkelen bij de Makro, die werken naar het schijnt samen met een ander lab.

(Als ik dan toch bezig ben over hoe ontevreden ik ben over de fotoservice van het Kruidvat kan hier ook nog wel bij dat het meestal langer dan 2 weken duurt voor alles ontwikkeld en geprint is, terwijl op de envelopjes staat dat ze na een week terug in de winkel liggen.)

Om dit artikel terug wat positief te krijgen wil ik ook een korte review doen van de geweldige analoge camera die ik op dit moment gebruik: de Pentax Asahi K1000, met 50mm lens. De lens is echt een droom! De camera ook. Als de lichtmeter niet kapot zou zijn zou hij echt perfect zijn! Ik kocht hem tweedehands voor 50 euro, en hij is echt het geld waard. Hij is vrij klein, en ook niet zo heel zwaar (wel een stuk zwaarder dan een digitale camera), en dus makkelijk mee te nemen. Behalve in de lichtmeter hoeft er een batterij in, wat de kosten een stuk minder maakt tegenover andere camera's. Daarbij komt ook dat je het opwinden an het rolletje helemaal zelf moet doen, met een hendeltje (dit is zo leuk echt waar). Ik voel me net een klein kind dat voor het eerst een muziekdoos in handen krijgt, of zo'n poppetje dat gaat marcheren wanneer je aan het sleuteltje draait.

Het is echt vreemd om de camera in te stellen, want aan de ISO kan je niets veranderen, dat ligt aan het rolletje. Ik nam zelf een rol met ISO 400, maar ik zou een iets hogere ISO aanraden als je van plan bent veel foto's binnenshuis te maken. Ik nam de meeste foto's op de laagste F-waarde, en de meesten zijn nog altijd een beetje donker. Ik weet niet of het aan de film lag, of aan de camera, maar de kleuren op de foto's zijn zo mooi. Echt van die mooie, warme kleuren die je tegenwoordig alleen nog op Instagram ziet. A.k.a. met VSCO bewerkt. Leuk om dat effect ook een keer zonder nabewerking te krijgen!

De camera is heel gebruiksvriendelijk. Je hoeft niet te onthouden of je al hebt doorgedraaid na het nemen van een foto, want wanneer dat nog niet is gebeurd kan je de sluiterknop(??) niet indrukken. Er is dus 0,00001 procent kans dat je per ongeluk een dubbele exposure maakt. (Tromgeroffel...... Toch slaagde ik er in dit te doen). Je hoeft ook niet te onthouden hoeveel foto's er op je filmrol kunnen, want als hij vol is wil je camera geen foto meer maken. Dit lijkt logisch, maar er zijn blijkbaar een heleboel camera's waarbij je met geen mogelijkheid kan zien wanneer je filmrol vol is.

Dat mijn foto's af en toe wazig zijn heeft trouwens niets met de camera te maken, maar met mijn lak aan vaste hand + te lange sluitertijd, en vooral omdat ik handmatig moest focussen (en hier niet zo heel goed in ben). Ik vind het wel wat hebben. Voor deze camera zijn geloof ik ook automatische lenzen te koop, dus dan heb je dat probleem niet.

Dit was dus het saaie tekstgedeelte, nu komen de foto's!


Op deze foto, die wel lijkt op een screenshot uit The Adams Family, zie je een hand die ik uit klei maakte tijdens een les boetseren op school. Daarachter staat een houten beeld van een bovenlichaam dat ik maakte tijdens houtsculptuur. Samen vind ik ze echt heel eng.
Ik moet ineens denken aan een paar mensen bij mij op school die 'Adams' als achternaam hebben. Als ik Adams zou heten zou ik het echt als voorbestemd zien om alleen in zwart gekleed buiten te gaan en kleine kinderen bang te maken. Gelukkig maar dat ik anders heet.






Deze foto maakte ik als experiment met 3 verschillende camera's. Van boven naar onder: Pentax K1000, iPhone 4S, en Nikon D3100. Ik maakte er ook nog één met mijn Fujifilm camera, maar ergens tussen het foto's nemen en overzetten naar de laptop is die verdwenen. Helaas pindakaas, niets aan te doen.














Hier is iets heel vreemds gebeurd. Op het eerste zicht lijkt het een normale foto: mijn hand in de spiegel, waar de schaduw van mijn gatenplant op valt. Het probleem is alleen dat mijn gatenplant niet eens in de buurt van mijn spiegel staat. Een dubbele exposure dus. Dat is wat ik eerst dacht. Toen zag ik de glow in the dark sterren, en realiseerde ik me dat die helemaal niet op mijn spiegel plakken, maar op de rand van mijn deur. Ik maakte dus een driedubbele exposure, iets wat volgens de handleiding van de camera bijna onmogelijk is.






Hierboven een foto van Nomi in verschrikkelijk slecht licht, en hieronder een tweede en derde foto in mooi licht. Licht is belangrijk mensen!! (Stiekem was dat advies aan mezelf)


(Ik ben nog altijd op vakantie, maar zag deze post ineens bij mijn concepten staan. Ik dacht dat ik hem al had gepost, maar blijkbaar dus nog niet. Laat ik hem nu dan maar online zetten! Alles gaat trouwens super hier aan zee! Er valt af en toe een beetje regen, maar dat vind ik wel leuk. En dan nu, om deze post echt af te sluiten zoals een melige ansichtkaart: 

Zonnige zeegroetjes uit Malo-les-bains!)

13 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt Lise! Die van Nomi en het 'experiment' met de drie verschillende camera's zijn mijn favorieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuke foto's echt mooi! En nog veel plezier daar op je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou van analoge foto's!

    En als ik adams zou heten zou ik inderdaad ook een kledingkast vol met zwarte kleding hebben hangen maar ik betwijfel of veel mensen weten "wie" het eigenlijk zijn haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsss, cultuurbarbaren. The Adams Family is iets wat je gewoon gezien MOET hebben, haha.

      Verwijderen
  4. Oh Lise, wat zijn die foto's echt mooi geworden! Ik ben echt verliefd op de foto van je benen met die planten-schaduw erop. ZO MOOI!! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa! Het was echt een gelukje, die schaduw :) Toen ik het zag ben ik meteen uit de hangmat gevlogen, camera gaan halen, en weer terug gaan liggen om een foto te maken :)

      Verwijderen
  5. Dat met driedubbele exposure klinkt ZO ingewikkeld (wat is dat allemaal? haha) Je ziet wel verschil ja en erg tof ook die foto van jezelf achter de gatenplant met drie verschillende camera's. (: Ze zijn zo tof! Vooral de eerste vind ik echt erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat stom van Kruidvat! Maar je foto's zijn wel erg mooi geworden! Nog veel plezier aan "het zeetje" Lise!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw prachtig! Nu kan ik zelf niet wachten tot ik mijn eigen foto's kan laten ontwikkelen, goed ook om te weten dat Kruidvat prut is dan ga ik daar niet heen. Ik wist niet dat sommige camera's niet aangaven wanneer het rolletje vol zit, die van mij laat zelfs zien hoeveel foto's er al gemaakt zijn. Nomi is weer heel schattig en de geboetseerde hand is erg goed gelukt. Ik vind het erg mooi hoe je met schaduwen speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aah prachtige foto's, love them all! Dat effect is geweldig en Kruidvat is stom hehe (ik werk(te) er shhh)
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, haha :) Niet aan gedacht dat dit misschien door iemand gelezen werd die er werkt... Maar het is niet de schuld van Kruidvat, maar van het labo (ze sturen ze op naar Fujifilm, geloof ik).

      Verwijderen