26-07-15

Ik besloot nog een kans te wagen


Binnen enkele duizenden jaren is ouder worden verleden tijd. Net als plastische chirurgie. Delen van mensen worden niet meer vervangen: hele menselijke lichamen worden vervangen.

Een meisje gaat stage doen in een centrum waar zielen uit lichamen worden gehaald en herinneringen worden gewist. Rond dit centrum bevindt zich ook een zwarte markt, waar je blije herinneringen kan inwisselen voor geld. Anna komt binnen in de hal van het centrum. Dat het plafond bedekt is met lichamen is volkomen normaal.

Wanneer Anna steeds meer gedachten en herinneringen begint te krijgen waarvan ze denkt dat deze niet van haar zijn, denkt ze dat zij per ongeluk al voor haar 18de verjaardag van lichaam is veranderd, en dat dit bijwerkingen zijn. Ze gaat op onderzoek uit, en ontdekt dat er achter haar leven een heftig verleden schuilt. En zij is niet de enige.


Nadat mijn eerste poging tot het schrijven van een boek compleet gefaald was, had ik niet echt een motivatie om terug te beginnen met schrijven. Na 38 pagina's, met 577 alinea's, bestaande uit 11447 woorden gewoon opgeven, en opnieuw beginnen aan een boek? Nooit. Tenminste, dat dacht ik toen ik 'gestopt' toevoegde aan de titel van het Word document waar ik zo lang aan bezig was geweest.

Nu, enkele maanden later, begint het toch weer te kriebelen, vooral na het zien van medebloggers die ook aan een verhaal begonnen. Ik besloot mijn ellenlange lijst te bekijken, vol documenten, briefjes en mapjes met afbeeldingen, allemaal getiteld 'verhaal idee'. Misschien als ik alle hoofdstukken op mijn blog zou zetten, en feedback zou krijgen, dat ik dan eindelijk eens een verhaal af zou kunnen maken?

Na grondig zoeken kwam ik uit op een Pinterest bord dat ik lang, lang geleden maakte, nog voor ik aan mijn vastgelopen verhaal begon. 'Wissen mislukt' heette het bord, 'boek in wording' was het bijschrift. Dat laatste was gelogen. Ik vond het leuk klinken, hoopgevend, daarom had ik het erbij gezet. Maar zoals ik in een liedje hoorde (ook lang, lang geleden) maakte ik mijn leugens waar. 'I've got words to keep and lies to make true,' is het volledige tekstje. Had ik al verteld dat ik die zin ook getatoeëerd wil? 

Ik zette me dus voor de computer, en typte alles uit wat ik nog wist over het verhaal. Een soort science fiction, over een meisje in de toekomst, in een wereld waar alles anders is, maar die wel uit de onze is ontstaan. Ik schreef een deel van de plotlijnen uit, en belangrijke gebeurtenissen en scenes die ik er per sé in wil hebben. Het einde heb ik nog niet bedacht, die fout maak ik geen tweede keer. Het is een spannend verhaal om te schrijven, wat er gaat gebeuren blijft nog een verrassing, zelfs voor mij.

Op dit moment is het verhaal nog een heel ruige kladversie, dus opbouwende kritiek is altijd welkom! Die kan ik goed gebruiken bij het verder schrijven en herschrijven. 'Wissen mislukt' kan je naast op deze blog, ook hier op Wattpad lezen. De plaatjes die in deze post staan zijn mijn inspiratie voor het verhaal. Bronnen van de afbeeldingen: 1//2//3//4//5//6//7

4 opmerkingen:

  1. Ik ben zo benieuwd naar je verhaal. Ik heb alleen al zoveel accounts dat ik er niet nog een Wattpad account bij ga aanmaken. Dus als je er een stuk aan gaat publiceren, laat je het dan even weten? (: En de zin die je wilt laten tatoëren, hij klinkt erg mooi. (Ik ben zo hard tegen tatoeages en dat soort dingen, maar als jij het graag wilt, volgens mij ga je van die zin geen spijt krijgen.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is goed! Ik was al van plan om het ofwel onderaan m'n blogposts te zetten, of een heel artikel te plaatsen telkens ik een nieuw hoofdstuk af heb. Ik ben nog niet zeker welke van de twee, maar ik laat het zeker weten :)
      En ik zit echt al 4 jaar met die zin in m'n hoofd, ik kijk er zo naar uit om hem permanent bij me te hebben :)

      Verwijderen
  2. Het klinkt in één woord Fantastisch! Leuk dat ik je heb 'geïnspireerd'. Ik ben bij verhaal waar ik maanden geleden aan begon nu aan het herschrijven, kunnen we elkaar mooi steunen. Handig om het via Wattpad te doen, ik ga van mijn account ook maar eens het stof blazen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag het al, op Wattpad! Heb je meteen gevolgd :) Ik vind Wattpad echt handig, je kan plaatjes en liedjes en alles bij je hoofdstukken zetten! Ik krijg er zo'n zin van om te schrijven :)

      Verwijderen