15-06-15

Op een knopje drukken en pas weken later zien wat daardoor is gebeurd


Ondanks mijn onwil om op een hipster te lijken wil ik toch nog maar eens een post over analoge fotografie schrijven (tenslotte is dit analoge fotografie en niet lomografie, dat is minder hipster, toch?) Allereerst wil ik het hebben over deze blog, met name de foto’s van Eylul Aslan. Enkele jaren geleden bracht zij een boek uit met enkele van haar foto’s, dat ik heel erg graag wou hebben, maar zoals de meeste foto/kunst boeken was dat voor mij, een arme student zonder job (en kunstenaar in wording die nog nooit iets heeft verkocht), te ver boven mijn budget.

De camera die ze gebruikt is een Nikon F90x en Fujifim filmrolletjes van 200 of 400 ISO. Dat we dezelfde film gebruiken geeft me het gevoel dat ik even professioneel ben als haar, maar eigenlijk ook dat ik echt geen talent heb, want haar foto’s zijn veel mooier dan die van mij… Maar goed, al doende leert men. Het is ten slotte mijn eerste rolletje met deze camera. Ik schoot trouwens deze week al een nieuw rolletje vol, toen ik op schoolreis was, maar binnenkort meer daarover! De foto's van de schoolreis krijgen een aparte post.

Mijn Monstera moest natuurlijk als eerste op de foto. Daarna maakte ik een foto van een leuk hoekje in mijn kast, maar ik vergat te focussen voor ik de foto nam. Ahum.
Ik nam een paar foto's van andere dingen in mijn kamer, en vergat bij de meesten weer te focussen.
Alhoewel ik de analoge camera die ik nu gebruik (Pentax Espio 140M) heel leuk vind, heb ik al weer een nieuwe op het oog: een camera die twee foto's op één filmrechthoekje maakt, waardoor je dus twee foto's naast elkaar krijgt zoals een paar foto's hierboven, maar dan ook zo afgedrukt. Liefst een Olympus Pen, zoals Ellie heeft.
Ik heb de foto's laten ontwikkelen en afdrukken via het Kruidvat. Ik koos voor de goedkoopste variant, en een middelgroot formaat waardoor de prijs uitkwam op 11 euro voor 36 afdrukken en de foto's op cd-rom. Ik weet niet of ik mijn volgende rolletje bij het Kruidvat laat afdrukken... Over de kwaliteit en snelheid ben ik wel tevreden, maar ik wil graag matte foto's, en bij het Kruidvat heb je maar twee opties: glans of extra glans.
Bij de Hema wil ik dan weer geen foto's laten afdrukken, want daar heb ik slechte dingen over gehoord. Ze snijden je foto's verkeerd bij of maken vingerafdrukken op de negatieven.
Binnenkort komt er een shoplog op de blog, over allemaal dingetjes die ik op de rommelmarkt kocht. Eén ding daarvan ga ik hier al verklappen: een ontwikkeltank! Bij labo op school heb ik al in een doka gewerkt, en dus weet ik hoe het allemaal in elkaar zit. Binnenkort koop ik ook ontwikkelvloeistof en zwartwit rolletjes, en dan ontwikkel ik gewoon mijn eigen film! Die kosten zijn dan al bespaard. Volgende stap: een eigen vergroter!
Op bovenstaande foto zie je Kira, de kat van de achterburen. Ze staat altijd gek te doen voor het raam van de achterdeur. Rechts zie je ballonnen op mijn slaapkamervloer, die ik en mijn moeder opbliezen voor de verjaardag van m'n vader.
De eerste keer dat ik echte Happysocks aanhad! + mijn salopette van de Think Twice en dekbed van Ikea.
Bij zonsopgang zijn mijn muren het mooist. Die schaduwen staan altijd mooi op de foto. Ik moest één van deze momenten gewoon vastleggen met m'n Pentax.
Ponki, toen ze nog bij mij woonde. Je ziet het niet, maar ze kijkt naar mijn eigen kat die in de living rondliep. Ponki's kittens zijn op dit moment 4 weken oud. Wanneer ze ongeveer 6 weken zijn mag ik Blanco gaan halen!
Weer een foto van de verjaardag van mijn vader. Ik en m'n moeder waren dingetjes aan het tekenen om op te hangen als vlaggetjes.
Ponki die even bij ons kwam liggen tijdens het tekenen.
Dit is dan weer de laatste foto die ik nam. Wat vinden jullie, binnenkort weer foto's laten ontwikkelen bij het Kruidvat, of moet ik eens een andere zaak proberen?

Ik zou het ook leuk vinden als je mijn enquête invult. Hij gaat over allemaal blogdingen, om deze blog nog leuker te maken. Bedankt aan alle mensen die hem al hebben ingevuld! Ik hou zeker rekening met jullie mening.

2 opmerkingen:

  1. Oooh, je hebt een analoge camera!!! ♥ Ik wil me er ook eentje aanschaffen, maar ik zoek nog ergens een leuke. Ik vind je foto's echt wat hebben! Dat sfeertje, daar zoek ik naar. En wat gek zeg, glans of extra glans, ik ben wel benieuwd hoe glanzerig die extra glans is bleh. In de fotoboeken van mijn oma zag ik matte foto's, maar die foto's dateren ook echt van de kindertijd van mijn papa, dus ik weet niet of ze dat nog weet. (: En goed dat je dat zegt van Hema, dan ben ik alvast voorbereid.

    BeantwoordenVerwijderen