30-06-15

Mooie mensen ontwikkelen analoge laptop

De rommelmarkt zondag was een succes! Mooi weer, veel leuke mensen gezien (misschien onwetend één van jullie?) : een meisje met een afro en een jumpsuit, iemand met een denim salopette en patchwork denim tas, een meisje met heel mooi rossig haar en een hippieachtige kledingstijl, een jongen met halflang haar en een hoed, en echt de mooiste vrouw ooit die iets uit m'n kraampje heeft gekocht. Echt waar, ze sprak met een buitenlands accent en volgens mij was ze hier op doorreis als model voor Vogue ofzo.
Ik heb in het laatste kwartier zelf de hele rommelmarkt in sneltempo afgelopen (want dat was het enige moment dat ik tijd had! Wat was het druk...). Ik had gehoopt een mooie zwarte hoed of leuke pet te vinden, na deze video van the Fashion Citizen te zien, maar die vond ik niet. Ik zou zo graag eens naar een Goodwill gaan! Daar vinden zij altijd zo'n mooie dingen. Hoeden hebben ze in mijn kringloopwinkel nooit... Tegenwoordig werkt de Opnieuw&Co zelfs samen met grote aankopers, voor wie ze alle mooie dingen in hun magazijn bijhouden. Geen Chanel of Essentiel meer te vinden in de winkel. Wat een valsspelers, die grote bedrijven. Maar goed, dat maakt het als maar specialer om iets leuks te vinden in de kringwinkel.
Ik had ook gehoopt een fotografieliefhebber tegen te komen op de rommelmarkt, om goedkoop alle doka benodigdheden te kunnen scoren, maar behalve een paar automatische analoge camera's was er niets te vinden. Ik ging dus vanmorgen op zoek naar een webshop, en vond ontwikkelvloeistof en fixeermiddel aan een redelijke prijs. Ik hoef ze alleen nog maar te bestellen en dan kan ik aan de slag! Ik kijk echt uit naar het zelf ontwikkelen van film. Dan moet ik wel nog de overstap maken van kleur naar zwart/wit film... Het lukt me wel, want zwart wit heeft zo'n magisch effect.
Even geleden liet ik op instagram al weten dat ik een analoge spiegelreflex had gekocht. Een Pentax K1000, en wat is dat een fijne camera! Hij is helemaal manueel, de lens en het instellen, en heeft geen batterij nodig, alleen een heel kleintje voor de lichtmeter (1 euro voor 10 stuks, terwijl mijn vorige analoge camera een batterij van 7 euro nodig had!). Op dit moment heb ik er nog geen in gedaan, want ik ben te lui om uit te vinden hoe ik het batterij klepje open maak. Typisch Lise. Ik ben al wel begonnen met foto's maken. Zonder lichtmeter. Wat is dat grappig! Stel jezelf voor: je camera op de manuele stand zonder ook maar één keer op de lichtmeter te kijken. Het is even over de angst heen raken om alle foto's compleet overbelicht of onderbelicht te maken, maar zo leer ik het tenminste. Ik geef toe dat ik met mijn Nikon meestal op de automatische stand fotografeer, en alleen het scherpstellen handmatig doe. Zonde van de camera eigenlijk. Ik deel jullie trots mede (ik mededeel jullie??) dat ik alle foto's in deze post op manueel heb getrokken!
Het geld dat ik heb verdiend ga ik gebruiken om te beginnen met sparen voor een eigen laptop. Want juist ja, die heb ik nog niet. Iets wat in deze tijd onmogelijk lijkt te zijn: een 17-jarige zonder dure apple laptop die ze mee naar Starbucks neemt om daar te gaan internetten. In plaats daarvan deel ik een laptop met mijn moeder. Ik wil zo graag een eigen laptop, waarop ik rustig kan schrijven en foto's kan bewerken zonder dat hiervoor genoemde moeder me duidelijk maakt dat mijn 'anderhalf uur' al lang voorbij is. Want dat is de regel hier in huis: 1 uur en half op de laptop per dag, en niet meer. Vroeger was het erger, toen had ik maar 2 en een half uur per dag computer en televisie. Terwijl mijn ouders van 7 uur 's avonds tot 12 uur 's nachts politieseries zaten te kijken mocht ik dus niet mee kijken, want dan had ik mijn 2,5 uur al aan de computer gespendeerd. Die logica begreep ik niet helemaal. Maar ja, ouders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten