25-06-15

Compacte kledingkast = sneller eigen kledingstijl

Ik ben op weg naar de perfecte garderobe, waarbij ik elk kledingstuk dat ik bezit zo geweldig vind dat ik het elke dag zou kunnen dragen. Wanneer ik niet kan kiezen wat ik aan moet doen, omdat ik eigenlijk alles tegelijk wel zou willen dragen, weet ik dat ik goed bezig ben. Zo'n moment had ik dus vanmorgen, en toen wist ik dat ik deze post moest schrijven.
Om deze garderobe te krijgen moet ik wel wat dingen aan mijn winkelstijl veranderen. Niet meer zo vaak gaan winkelen, en geen impulsaankopen meer. Voortaan koop ik alleen nog dingen die mijn persoonlijke stijl uitstralen, en die ik ook vaak wil dragen. Ik maakte een mini checklist van zes punten om aan te denken wanneer ik van plan ben iets te kopen.



  • Wanneer mensen me voor het eerst ontmoeten kan ik dit aanhebben
  • Het weerspiegelt mijn kledingstijl
  • Het zit zo comfortabel dat ik erin zou kunnen slapen (geen rokken waar je niet mee kunt fietsen, met  jeukende randjes of omhoog kruipende shirtjes)
  • Het is gepast om naar school/thuis te dragen
  • Op het etiket staat: het is geen zweetstofje (100% polyester), niet meer dan 50% wol (allergische reacties), het hoeft niet met de hand gewassen
  • Het kledingstuk trekt niet krom en heeft geen onverzorgde naden (kuch H&M). Het is kwaliteit.

Misschien weten jullie al wel dat ik op schoolreis ben geweest, een paar weken terug? Wie me op instagram volgt heeft daar al foto's van gezien, want ik spam constant ieders feed vol met mooie Franse huisjes en bloemen. Voor ik vertrok pakte ik mijn koffer in, qua kleding greep ik meteen naar een paar dingen. Daar dacht ik op de bus verder over na. Ik dacht vrij vreemde dingen, want het was 5 uur 's ochtends, en de busrit duurde zo'n 6 uur (waardoor er volgens mij wel wat hersencellen van me zijn gestorven). Maar toch, er zaten echt wel wat interessante dingen in mijn hoofd op dat moment. Waarom nam ik juist die kledingstukken mee? De hele week droeg ik nog geen 10 kledingstukken, elke dag anders met elkaar gecombineerd, en ik voelde me de grootste fashionista van de stad. Mijn kleding was echt mij, die week. Stuk voor stuk was ik 100% blij met elke outfit die ik maakte, terwijl ik thuis soms uren voor mijn kledingkast kan staan, en geen één outfit kan maken die mooi is en bij me past. Nu deed ik het in een tiende daarvan, in één keer voor een hele week. Ik kwam tot een simpele conclusie: met minder items vind je makkelijker je eigen stijl. Door de dingen te kiezen die ik echt geen week kan missen, kwam ik tot de essentie van mijn stijl. Kies dus alleen de dingen waar je echt van houdt, en laat de rest weg.

2 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven! Het zette me wel aan het denken over mijn eigen kledingkast... Vanochtend had ik zo'n moment dat ik op geen mogelijke manier iets leuks uit m'n kast kon halen en uiteindelijk maar weer mijn favoriete rok aantrok. Misschien moet ik toch maar kleding gaan filteren uit m'n kast en weer eens naar de tweedehandswinkel gaan ... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Tweedehandswinkels zijn leuk. Alles wat jij binnenbrengt kan ik kopen, hihi :)

      Verwijderen