02-10-14

Oude herinneringen + nieuwe kennis


Ik was aan het wandelen, naar het roze huis dat ik na jaren nog steeds zo mooi vind, toen een man mij voorbijstak. De man had vergrijsd haar, en droeg een wit hemd dat keurig in zijn donkere broek gestoken was. Met zijn nette kleren en snelle pas leek het wel alsof hij in een kantoorgebouw aan het lopen was, opweg naar één of andere meeting over de steigende benzineprijzen. Niets aan hem zei dat hij op een paadje in de duinen aan het lopen was, laat staan zoveel kennis bezitte over het roze huis waar ik zo van hou. Het roze huis, dat blijkbaar 'de roze villa' wordt genoemd.
Ik kwam aan bij het hekje, dat het roze huis van de rest van de wereld afschermt. Lang stond ik te kijken, te speuren naar veranderingen in decor (die er wel degelijk waren: een vaas was van voor het raam weggehaald en het hekje op het dakbalkon was volledig afgebroken).
Ineens hoorde ik een stem naast me zeggen: "Ze wordt dit jaar nog afgebroken."
Ik draaide me naar links en zag dat de man een stukje terug was gelopen om naast me te komen staan. "De roze villa," herhaalde hij, "Ik vind het niet zo erg. Ze staat hier toch maar oud te worden, ze wordt niet goed onderhouden."
Waarschijnlijk zag de man dat ik oprecht geïnteresseerd was in zijn verhaal, dus vertelde hij me de hele geschiedenis van 'de roze villa'. Blijkbaar was ze eerst van het leger, en gaan er tunnels vanonder de villa helemaal terug naar de Atlantik Wall (die dus niet Atlanti Kwal heet, wat een grote teleurstelling was voor mij). De villa is, toen hij niet meer nodig was, verdeeld en apart verhuurd aan verschillende studenten. Toen de man weer wegliep dacht ik maar één ding.

 Ach, Suzie, wat voor roddels heb je nu weer rondgespreid?

3 opmerkingen:

  1. Wauw wat een geschiedenis! Die tunnels wekken veel fantasie bij me op. Ik houd echt van dit soort dingen. Zou nog altijd wel een keer een spook huis in willen of dorp/stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tunnels onder een huis, oeh, lijkt me griezelig! Prachtige foto erbij!

    BeantwoordenVerwijderen