14-07-14

DIY salopette

 
Ik maakte dus een salopette.
Voor het short gedeelte had ik al een patroon, dat ik lang geleden overgetekend heb van een high waisted short van Monki. Je kent dat gevoel wel, dat een kledingstuk zo perfect zit, alsof het door God zelve is gemaakt? Dat had ik dus bij die short. Mensen: wanneer je zo'n kledingstuk tegenkomt in je leven, maak er een patroon van. Doe het.
Welnu, ik veronderstel dat jullie ook zo'n perfecte short en zelfovergetekend patroon in bezit hebben, zo niet: koop een patroon of leer hier hoe je een patroon overtrekt van een bestaand kledingstuk.
Deze tutorial gaat vooral over het salopette gedeelte van de salopette (?) dus als je nog vragen hebt over het maken van de short, stel ze gerust :)
De salopette is tegelijk een soort refashion van iets wat ik vond in de kringloopwinkel. De stof was heel stug/stijf (hoe heet dat?), precies goed voor dit project!





DEEL 1: DE SHORT

TIP geen zin om een short te maken? Maak een pinafore.

1. Knip je patroon uit, als het goed is heb je 4 delen. 2 Voorzijdes en 2 achterzijdes.
Stik de 2 voorkanten in het midden aan elkaar. Zigzag de gestikte rand. Doe hetzelfde met de 2 achterkanten.

2. Stik de rits in de zijkant van de short (help hoe doe ik dit??)

3. Stik de voor- en achterkant aan elkaar, aan de zijkanten en aan de pijpen (maar niet de broeksgaten, haha). Zigzag de gestikte randen.

4. Stik de broekspijpen om. (2x omvouwen of eerst de rand zigzaggen)

5. Stik de bovenrand om (2x omvouwen of eerst de rand zigzaggen)


Nee, ik sta niet in brand.
 feat. rommel en henna tattoo

Ziezo! Nu heb je de short al af. Indien je echt geen zin meer hebt om verder te naaien is dit het moment om pauze te nemen, je short een paar keer aan en uit te doen en je creatie te bewonderen.
Nu kan het zijn dat, bij de mensen met een nogal gevormde derrière, de short nogal wijd staat vanachter, dit is absoluut geen probleem! Je zoekt gewoon de meest flatterende plek (meestal ergens in het midden van elke bil) om een plooitje in de stof te naaien.

DEEL 2: HET BOVENSTUK

Allereert moet je weten wat voor vorm het bovendeel moet hebben. Je kan in de volgende stappen heel erg variëren! Ik maakte de zijkanten gebogen, maar je kan het bovendeel ook vierkant, hartvorm, beervorm(!) etc. maken.

Hoe het bovenstuk meten?


Mijn afmetingen: breedte short = 44 cm, einde short tot borst = 30 cm, borst tot borst = 20 cm

1. Stik alle kanten behalve de onderkant om. (2x omvouwen of eerst zigzaggen)

2. Zigzag de onderkant.

3. Leg het bovendeel omgekeerd op de short (met de goede kanten op elkaar), ongeveer een cm onder de bovenkant en stik vast. Let erop dat je het bovendeel aan de VOORKANT vastnaait en IN HET MIDDEN.

4. Plooi het bovendeel om (goede kant boven) en strijk de plooi plat. Je zou nu ongeveer een keukenshort-achtig iets moeten hebben.

5. Doe de salopette aan en speld het bovendeel vast op je t-shirt, of hou het met één hand vast. Meet nu met een meetlint van de bovenkant van de salopette, over je schouder heen, tot aan je achterste. Doe hier voor de zekerheid nog een 20-tal centimeters bij. Dit wordt de lengte van je schouderbanden. Als je de banden wil kruisen op de rug, doe je er nog maar 20 cm extra bij. Wat zeg ik, maak ze maar zo lang mogelijk, want je gaat gegarandeerd te kort hebben. Geloof me.
Kies nu de breedte voor je banden, doe deze breedte x2 + 2cm naairand.

6. Eens je de stroken hebt uitgeknipt, plooi je ze dubbel (goede kanten op elkaar) en naai je ze vast, zigzag je de rand. Haal de stroken binnenstebuiten. Als je al vaker lange stroken binnenstebuiten hebt moeten wringen, voel ik nu je ergernis en angst. Geen probleem, lees de tip hieronder.

TIP: leg voor je de stroken dubbelplooit een touw in het midden van de stof. Nadat je de strook hebt toegenaaid, naai je een lijn aan het uiteinde van de strook, met het touw ertussen. Om de strook binnenstebuiten te krijgen hoef je alleen maar aan het losse eind van het touw te trekken.
Het stuk waar het touw nog aan vasthangt knip je af (als het goed is had je toch minstens 20 cm te veel).
 
 
7. Naai de schouderbanden van voor vast, met het kortste randje naar binnen geplooid. Ik naaide de banden achter het voorstuk, maar je kan ze ook voorop naaien. Naai een kruisje in een vierkant, zoals hierboven aangegeven, voor extra stevigheid.

8. Doe je salopette aan en vraag een gewillig persoon om de schouderbanden vanachter vast te spelden. Of doe het zelf. Het is mij gelukt, dus moet het elk ander niet-lenig persoon op deze wereld ook lukken.




Verschillende manieren om de banden vast te naaien
 
 
9. Doe je salopette weer uit en kijk na of de banden even ver van het midden en even schuin/recht zijn vastgespeld. Symmetrie mensen. Neem desnoods je geodriehoek erbij.

10. Knip de banden af op gewenste lengte, en plooi de onderste randen naar binnen. Speld opnieuw vast en naai vast op dezelfde wijze als aan de voorkant. Dit keer naaide ik de banden aan de buitenkant van de short (het principe van geen rare bulten achter in m'n short te hebben).

Je kan, indien je de banden op de rug hebt gekruist, het midden van het kruis nog eens vastnaaien, zodat de banden minder afzakken.



Ziehier de resten van de jaren-stillekes keukenschort, die ik moest opofferen om de salopette te maken. 1 Minuut stilte alstublieft.




2 opmerkingen: