12-06-14

DIY: een ketting haken


Laatst keek ik op m'n blog en zag ik bij de zoekwoorden 'mooie teksten' staan. Je weet dat je goed bezig bent wanneer je zelfs van je laptop een compliment krijgt.
Maar goed, dit bericht gaat niet over mijn laptop, maar over de ketting die ik schaamteloos heb nagemaakt van deze op Etsy. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Oké, die uitspraak is niet heel toepasselijk, omdat DIYen veel meer werk is dan op 'kopen-winkelmand-betalen' te drukken...... Ahum. Jullie zijn hier dus voor de DIY. Kijk en leer.

Wat heb je nodig?
- garen (+- 1mm dik)
- een haaknaald (hoe groter de haaknaald hoe losser de steken zullen zijn, probeer dus verschillende maten uit)
- kralen
- transparante nagellak of topcoat
Rijg eerst al je kralen op je draad, die je niet afknipt maar gewoon aan de bol of klos laat zitten. Beter te veel dan te weinig, want eens je begonnen bent met haken kan je er geen kralen meer bij oprijgen.


Maak een beginlus en haak een stukje.

Wanneer je een aantal centimeter hebt gehaakt haak je een kraal mee in je lus (zie plaatje). Dan haak je weer verder en herhaal je deze stap.


Wanneer je klaar bent knip je de draad af en haal je ze door je laatste lus. Knoop het begin en het einde samen en doe er een druppel nagellak op. Wanneer de nagellak droog is knip je de uiteinden af. Je bent klaar!

Draag de ketting apart op een blouseje, of draag hem met nog een tiental andere kettingen voor een echte gypsylook. Maak je klaar voor de complimenten die je gegarandeerd zult krijgen.

10 opmerkingen:

  1. Waauw, die tekeningen zijn echt kei chic gedaan! Talentje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gemaakt, de illustratie's er bij zijn ook erg mooi en handig! Je hebt helemaal gelijk, waarom veel geld uitgeven als het ook goedkoper kan en ook nog eens zelf gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey! Ik heb een nieuwe blog aangemaakt: http://maritual.weebly.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind die illustraties die je er dan bij maakt, zo leuk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi! Zelf kan ik totaal niet haken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haken is helemaal niet moeilijk hoor! En ik gebruik de allermakkelijkste basissteek die er bestaat. Het is echt de moeite om te leren :)

      Verwijderen