13-03-14

leren tekenen (in een notendop)


1. Teken elke dag. Teken elk uur. Teken elke minuut. Teken elke seconde.
2. Teken alles.
3. Stop met Pinteresten, We♥itten of Googelen naar voorbeelden en teken.
4. Elk moment dat je zit te niksen, is een moment verspilt. Ga tekenen.
5. Dure schetsboeken zijn niet nodig. Teken op alles wat je vindt. Het is gelijk of dat nu papier, muren, je bureau of je hand is.

Ik heb ooit een bekende illustrator horen zeggen dat het beter is om zonder voorbeeld te tekenen.

Meestal kunnen mensen die veel dromen en rondkijken (in mijn geval: mensen aanstaren, ha!) goed tekenen. Ik heb zo leren tekenen. Door te kijken, niet door na te tekenen.

Vroeger tekende ik veel na, daardoor kon ik wel goed tekenen, maar waren mijn tekeningen nooit zoiets waarvan je zegt 'wauw!' of iets wat er uitspringt, waarbij je je vragen stelt, waar je naar wilt blijven kijken. Door uit mezelf te tekenen en gewoon te doen, zonder op perspectief of andere regels te letten heb ik echt leren tekenen. Dus, mijn tip: teken na, maar teken ook uit herinnering.

Tekenen is iets wat in je zit, je moet het er alleen maar uit laten komen. Door te oefenen dus.

Ik kan langzaam aan steeds beter tekenen, mijn tekeningen worden steeds meer mij. Ik hoop niet dat ik ooit perfect zal kunnen tekenen. Ik hoop dat ik ooit dingen kan maken waarbij mensen denken: "Wauw! Dit is kunst."

De schrijver is niet verantwoordelijk voor kwade moeders en/of eventuele huidziekten veroorzaakt door inkt. Het niet met me eens of iets heel diepzinnigs te zeggen? Vrije meningsuiting geldt ook op deze blog. Plaats voor reacties is hieronder vrijgelaten:

3 opmerkingen:

  1. Wuaw! Dat is echt een prachtige tekening, echt heel heel heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tekening! Prachtig geschreven trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk bericht, ik krijg meteen zin om te gaan tekenen!! :)

    www.youlittledragonfly.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen