22-01-14

DIY mini weefwerkje

 
 
Ik begin deze post met mijn excuses aan te bieden. Toen ik deze mini weefwerkjes maakte was mijn camera nog niet aangekomen, ik maakte onderstaande foto's dus met mijn iPod touch. Het zijn daardoor ongelooflijk slechte foto's! Maar bovenstaande foto maakt het toch weer goed, al zeg ik het zelf ;) Dan nu, de DIY:

 
(van links naar rechts, van boven naar onder)

1. Maak je stof vast in de borduurring en teken met krijt de vorm die je weefwerkje moet krijgen. Als dit je eerste weefwerkje is begin je best met een vierkant of rechthoek om te oefenen, later kan je wat moeilijkere vormen uitproberen. Tenzij je heel eigenwijs bent natuurlijk, dan kan je als eerste vorm een driehoek of cirkel nemen.

2. Naai met je dunne draad lijnen in je vierkant, de ruimte tussen de lijnen zou ongeveer zou breed moeten zijn als de wol waar je mee gaat weven. Wanneer je een paar keer geoefend hebt kan je ruimtes van verschillende groottes tussen de lijnen laten, maar voor nu kan je het best al je lijnen evenwijdig en op zelfde afstand van elkaar borduren. Om geen draad te verspillen kan je het beste naaien zodat de achterkant van je stof eruitziet zoals bij mij (minus de eerste streep dan, foutje van de naaister ;) ).

3. Knoop het begin en eind van je dunne draad strak genoeg vast dat de draad vanvoor niet los zit, maar zodat de stof net niet krom trekt (de borduurring zou dit moeten voorkomen). Kies een mooie bol wol uit, knip een stukje af, knoopje in het uiteinde en weven maar! Het standaardweefpatroon is: boven, onder, boven, onder, enzovoort, enzoverder. Helemaal onderaan de pagina leg ik de steken uit die ik nog heb gebruikt. Eens je het principe van weven begrepen hebt maak je zo je eigen patronen, geen zorgen :)

4. Wanneer je draad op is steek je de naald door de stof heen naar achteren en maak je daar een knoopje in de draad. Je doet weer nieuwe draad in de naald, maakt er ene knoopje in en steekt dit keer van achteren naar voren door de stof heen.

5. Wanneer je van kleur wil veranderen doe je hetzelfde als hierboven (4) , maar dan met een andere kleur draad.

Let op!
*Versmal niet! Versmallen is je wol te hard aantrekken, waardoor je werkje in het midden dunner wordt. Dit voorkom je door aan het einde van elke rij een klein lusje te laten hangen. Doe dit altijd! Versmallen gebeurt zonder dat je het doorhebt.
*Soms moet je je weefpatroon een beetje aanpassen aan de zijkanten, want je moet aan de zijkanten altijd beginnen met het tegenovergestelde van de laatste steek van die zij. Dus; boven, onder, boven, onder,...
*Het is niet de bedoeling dat je het weefwerk achteraf van de stof afhaalt, indien je dit wilt doen moet je beginnen met een opstartlijn (haal de draad rond de eerste draad (steek in voor de draad, ga onder de draad door en kom erachter weer boven), moet je eindigen met zo'n zelfde opstartlijn, mag je de draad niet achter de stof vastknopen, maar voor tussen de stof en het weefwerk en mag je niet aan de buitenkanten van het werk met een nieuwe kleur beginnen. Dit moet dan in het midden. Haal het werk van de stof af door de geborduurde lijnen aan het begin af te knippen en aan de uiteinden per 2 vast te knopen, de draden wol knoop je achteraan het werk ook aan elkaar vast.


Waarschuwingen:
Niet voor kinderen onder de 6 jaar.
Kleine onderdelen aanwezig.
Scherpe onderdelen aanwezig.
Frustrerende onderdelen aanwezig.
Werkt verslavend ;)

Weefpatronen: (- = boven + = onder)
---++---++---++---++ zigzag: steeds één naar rechts opschuiven, na 5 rijen naar links opschuiven
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+- standaardweefpatroon
---++---++---++---++ schuine lijnen: steeds één naar rechts opschuiven

Heb je nog vragen? Stel ze gerust! Ik voel me graag behulpzaam :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen