06-12-13

Blogtips #1: foto's en reacties




 
Eigen plaatjes gebruiken vind ik heel belangrijk. Je blog krijgt een heel eigen stijl wanneer je je eigen foto's maakt, je hebt geen last van copyrights en je blog wordt meteen veel persoonlijker.
Alle plaatjes even groot. Dit is op zich niet zo heel belangrijk, maar het geeft een veel minder rommelig gevoel dan een blog met plaatjes van verschillende groottes.
Bronvermelding is het belangrijkste van deze tips. Als je toch een plaatje van iemand anders gebruikt, vermeld dan de bron!
Tumblr/Google/Weheartit is geen bron. Inderdaad mensen, dit zijn geen bronnen. Tenzij je een linkje geeft naar de specifieke pagina op Tumblr, Weheartit,... waar je het plaatje gevonden hebt, neem dan alsjeblieft even de tijd om de echte bron van het plaatje te vinden. Jij zou het ook niet leuk vinden om je eigen foto terug te vinden op een bekende website (bv. Girlscene) met als bron 'Pinterest'.
Foto's watermerken. (Ik heb dus echt geen idee of dit de correcte Nederlandse vertaling is van watermarking, als het fout is mag je het gerust zeggen) Als je echt proffesioneel bezig bent met fotografie, last hebt van mensen die je foto's gebruiken zonder toestemming of als je je foto's wil gaan gebruiken om reclame te maken op bv. Pinterest kan je je foto's watermerken. Een watermerk is een klein logo, tekstje of de naam van je blog dat je in een hoek van je foto zet met een lage opaciteit. Dit kan je doen met Picmonkey of andere bewerkingsprogramma's.
Reacties terugplaatsen wanneer iemand op jouw blog iets liefs zegt vind ik goed, maar vaak laten bekende bloggers gewoon een basisreactie achter die je op elke blog zou kunnen zetten. Zo krijg ik heel veel reacties als deze:
 En die krijg ik dan van mensen die helemaal geen Nederlands begrijpen (maar ik ben wel heel blij dat Katie van Coeurs de Foxes op mijn blog is geweest! I adore your blog Katie ♥).

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, ik probeer altijd zoveel mogelijk foto's zelf te maken, als dit niet lukt, bijna altijd de bron erbij. Maar soms is de bron echt niet terug te vinden, dus af en toe zondig ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, die reacties zijn echt grappig. Zo van: "Leeeuk! Bezoek je mijn blog ook eens?" Meestal bezoek ik hem dan expres niet, haha :) En dat van die even grote foto's, wil ik graag toepassen maar ik weet niet goed hoe :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohja, heel herkenbaar! Ik haat mensen die niet aan bronvermelding doen.. Allez, haten is een groot woord, maar ik denk dat zo'n mensen het eerst zelf moeten meemaken voor ze begrijpen waarom Google geen bron is..

    BeantwoordenVerwijderen