31-10-13

DIY: snailmail boekje of mini art journal



Ik maakte een paar weken geleden een klein boekje van restjes papier en dingetjes die ik van mijn penvriendinnen kreeg, ik was van plan het te gebruiken om een brief op te schrijven maar helaas raakte ik het boekje kwijt. Ik heb echt geen idee waar het nu is, ik denk dat ik het ergens onder heb gelegd omdat de cover wat was omgekruld van de lijm. Spijtig, maar ja, het zal een leuke verassing zijn wanneer ik het terugvindt :)
Ik vond het heel leuk om te doen dus besloot ik om een nieuw boekje te maken! Ik maakte tussendoor foto's zodat ik er een DIY van kon maken, dus hier komt de uitleg om een boekje zoals dat van mij te maken. Nadat ik deze DIY heb geschreven ga ik een give-away organiseren waarin je het boekje kan winnen :)


Wat heb je nodig?
- een dik stuk papier als cover
- stukjes papier, stukjes stof, ... van verschillende groottes
- een naald en dikke draad of wol
- dingen om het boekje mee te versieren


Stap 1:
Vouw alle papiertjes dubbel, ze hoeven niet allemaal precies in het midden gevouwen te worden.


Stap 2:
Leg de papieren dubbelgevouwen op de cover en duid aan waar je je gaten (voor het aan elkaar naaien van de pagina's) gaat maken.


Stap 3:
Vouw je papieren in het midden open en leg ze zoals je ze aan elkaar wil naaien. Je kan de papieren op verschillende hoogtes leggen voor een slordig effect, let er wel op dat niets buiten de cover uitsteekt, dan oogt het net iets té slordig, vind ik.


Stap 4:
Leg je boekje voorzichtig zodat de pagina's niet verschuiven (met de aangeduide puntjes naar boven)  op een stuk piepschuim of iets anders waar je in kan prikken, en prik met de naald gaatjes in alle papieren. Kijk achteraf even na of je echt door alle lagen heen bent gegaan.





Stap 5:
Naai nu de pagina's vast. Ik heb niet echt een speciale steek gebruikt, maar met Google kan je heel veel verschillende boekbindsteken vinden die er heel mooi uitzien.


Stap 6:
 Dit vnd ik het leukste deel! Nu kan je je boekje versieren! Je kan er vanalles in lijmen of opnaaien, stickers, snoeppapiertjes, envelopjes, ...







Stap 7:
Je boekje is af! Nu kan je het gebruiken als mini art journal, cadeautje, briefpapier, ...

Nog een paar leuke muziekjes om naar te luisteren tijdens het knutselen & frutselen:
Cool - Le Youth (Ben Pearce remix)
Daydream - Radics Gigi
Gotta get out - 5 Seconds of summer

2 opmerkingen: