12-08-13

Snailmail tips voor beginners #2: snailmail etiquette

 

Welkom bij deel 2 van 'snailmail tips voor beginners'! Vandaag ga ik het hebben over de snailmail etiquette, ik ging jullie eerst gewoon een linkje geven naar de échte snailmail ettiquette, maar ik heb het gegoogled en blijkbaar bestaat er nog geen echte goede ettiquette voor snailmail. Dus hierbij de snailmail ettiquette volgens Lise.

We beginnen bij de nogal logische, maar soms toch vergeten dingen die altijd op een brief moeten staan, die ook in mijn vorige post stonden maar nog altijd even belangrijk zijn:
♥ Liefste/lieve/hoi/hallo/... en de naam van de ontvanger.
♥ De datum.
♥ Je eigen naam.

Als tweede wil ik het hebben over penvrienden laten vallen. Ja, dit is niet leuk als het met jou gebeurd, maar ook niet wanneer je het zelf moet doen. Als je het echt niet meer leuk vind om met iemand te schrijven, stopt met internationale brieven (postzegels worden steeds duurder), of om een andere reden ineens stopt met schrijven, STUUR DAN EEN MAIL OF LAATSTE BRIEF NAAR DIE PERSOON om het ze te vertellen! Ik ben zelf ook gestopt met sommige penvrienden en heb ze eindelijk, veeeeeel te laat, een email gestuurd dat ik geen Engelse brieven meer schrijf, omdat ik over elke Engelse zin een uur moest nadenken. (Nee, serieus! Echt waar...)
fresh hues | color & inspriation
(bron)
Ook persoonlijke snailmail dingetjes van andere mensen doorsturen of net iets te geïnspireerd zijn door brieven van anderen is niet leuk, brievenfoto's van andere mensen pikken zonder een bron te vermelden (liefst de juiste) is ook taboe, ookal zijn het foto's van jouw eigen brief.


Voor je je brief verstuurd moet je altijd de envelop nog eens nakijken of:
♥ Het adres van de ontvanger leesbaar, groot genoeg en juist is.
♥ Jouw adres op de achterkant staat.
♥ Er geen andere tekst onder het adres van de ontvanger staat, want dan heb je veel kans dat de postsorteermachine het adres niet kan lezen.
♥ Er genoeg postzegels op de brief zitten.

Korte samenvatting over postzegels (voor Belgie, in Nederland is dit anders) :
Een gewone brief binnen Belgie heeft 1 Belgische postzegel nodig, een gewone brief voor het buitenland (in Europa en Amerika) heeft een internationale postzegel nodig.
Wanneer je een brief naar het buitenland stuurt moet je er ook een airmail sticker op plakken. Airmail stickers zijn gratis dus kan je er ineens ook één op de achterkant van de brief plakken, want soms scant de mysterieuze postmachine (geen idee hoe het eruitziet, wat het precies doet of hoe het echt heet) de verkeerde kant van de envelop. Let ook hier op dat je de sticker niet onder het adres mag plakken (op de achterkant wel natuurlijk).
Let op! Wanneer je brief dikker dan een halve centimeter is, of zwaarder weegt dan 50 gram moet er een tweede postzegel op!

The Broken Teacup: post
En als laatste, cadeautjes bij de brief zijn altijd leuk maar vergeet niet dat snailmailen vooral om het schrijven gaat. Tenzij het een swap is natuurlijk.

Ken jij nog een belangrijke snailmail regel die hier niet tussen staat?

p.s. Mijn brievenbus is leeg en verdrietig :(

4 opmerkingen:

  1. Handig! Maar waar kun je die air mail stickers dan halen?? Mijn brief zit trouwens al eventjes op de bus, dus je brievenbus is lang verdrietig meer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tips!

    www.happyyellowelephant.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jou brievenbus ook al? De mijne ook... Mijn penvriendinnen laten de een na de ander het allemaal afweten. Ben nu maar begonnen bij Tante Jannie's postkamer. Postcrossing doe ik ook ng wel, maar ik vind snailmail toch leuker...

    BeantwoordenVerwijderen