15-07-13

DIY doll-sized granny squares

Voor ik met mijn uitleg begin wil ik jullie even waarschuwen dat ik van mijn moeder heb leren haken, niet uit boeken, en dat ik daardoor dus niet alle (maar 3, haha : stokje, losse, vaste) haaktermen ken. Als iets in mijn uitleg niet duidelijk is laat je maar een reactie achter en dan zal ik proberen om het beter uit te leggen.

Om te beginnen haak je 4 lussen en maak je een vaste in de 1ste lus .
Haak 3 lussen en maak 1 stokje in het midden van het rondje.
Haak 2 lussen en maak 2 stokjes in het midden van het rondje.
Herhaal tot je 4 groepjes met stokjes hebt. Maak dan 2 lussen en maak een vaste in de 3de lus die je in het begin maakte. Ondertussen ziet het rondje er al wat vierkanter uit dan in het begin, als dit niet zo is trek je er wat aan tot het wel zo is.

Knip je draad af en knoop er een nieuwe kleur draad aan vast. We beginnen nu aan het 2de rondje.

Eerste rondje
Tweede rondje

Haak 3 lussen, maak een stokje in het 1ste gaatje (tussen de groepjes van 2 stokjes).
Haak 2 lussen en maak 2 stokjes in het zelfde gat als het vorige stokje.
Haak 2 lussen en maak 2 stokjes in het volgende gat, haak 2 lussen en maak 2 stokjes in het zelfde gat.
Herhaal dit tot je 2 groepen stokjes in elk gat heb gemaakt.
Haak 2 lussen en maak een vaste in de 3de lus die je in het begin van het rondje hebt gemaakt.

Klaar! Als je wil kan je nog een ronde haken, dan doe je precies hetzelfde maar met 3 groepen stokjes in elk hoekgat, en 2 groepen stokjes in elk gewoon (recht) gat.

Met de granny squares kan je een klein dekentje, sjaaltje of wat je maar wil maken! Gebruik je fantasie :) Hier vind je alvast wat inspiratie.

1 opmerking:

  1. Mmmh het is vast makkelijker dan ik denk... ;)
    Ik moet toegeven dat ik ooit een haak-rush heb gehad,maar nu ben ik er helemaal los van. :D

    Ik heb hier nog nooit iets van gehoord(of gezien). Ik leer elke dag bij! :)

    Xx Mo Xx