03-03-13

DIY Map Shoes


Vandaag is er weer eens een nieuwe DIY te vinden op deze blog! Wil je weten hoe je deze 'map shoes' kan maken? Lees dan verder!




De benodigdheden:
- oude of goedkope schoenen (H&M 4,95 €)
- in dit geval gebruik ik een oude wegenkaart (action 2,00 €) maar in principe kan je je schoenen met alles versieren, van krantenpapier tot plaatjes uit tijdschriften tot stickers...
- een schaar
- sterke lijm (ik gebruik Mod Podge, dat is lijm en vernis tegelijk)
- (goedkope) penselen, je gooit ze achteraf waarschijnlijk weg
- oude kranten
- tijd, zoals je ziet staat mijn wekker stil dus heb ik hier genoeg van ;)


Als eerste bedek je de grond of tafel waar je op gaat werken met krantenpapier. Daarna haal je je veters uit je schoenen, zet je de schoenen op het krantenpapier en doet een paar stevige proppen krantenpapier in de schoenen zodat ze tijdens het lijmen hun vorm behouden.


Nu begin je voorzichtig stukken van de map af te scheuren of knippen en plak je ze op je schoenen. Als je net zoals ik Mod Podge gebruikt beplak je best eerst de zijkant, daarna de voorkant, andere zijkant,... enz. want Mod Podge droogt snel. Oh, en anderen die Mod Podge voor de eerste keer gebruiken moeten geen schrik hebben als hun schoenen helemaal wit worden. Dit is compleet normaal! Mod Podge word doorzichtig wanneer het opdroogt.
Bij het stukken afscheuren moet je er rekening mee houden dat de stukken niet te groot mogen zijn, want dan is het moeilijk om de vorm van de schoen rond te houden en krijg je allemaal kleine kreukjes (is bij mij helemaal niet gebeurd hoor :) ). Ook kan je de stukjes best niet kleiner dan 1 vierkante cm afscheuren want dan heb je nogal veel kans dat ze er achteraf  afvallen.


Terwijl de eerste schoen droogt begin je aan de andere schoen. Die beplak je op dezelfde manier als de eerste.

Mijn excuses voor al het krantenpapier...
Wanneer allebei je schoenen gedroogd zijn kan je ze eens passen om te zien of je schoenen helemaal vervormd zijn of niet, haha. Bij mij zijn ze nog redelijk normaal gebleven ;)
Daarna schilder je, als je Mod Podge gebruikt, nog een dunne laag lijm over de schoenen heen.
Wanneer je geen Mod Podge gebruikt kan je de schoenen nog vernissen om zeker te zijn dat ze goed tegen water kunnen.

 
Tah-daah!! De veters er weer in en je schoenen zijn af! Natuurlijk kan je ook de zijkanten en achterkanten van je schoenen beplakken maar ik vond het mooier om alleen de voorkant te versieren.
 
Als ik nog eens in de H&M ben ga ik nog een paar schoenen kopen om te beplakken met iets anders. Daarbij denk ik aan: postzegels, stof met een leuke print, krantenpapier,... Heeft iemand nog andere versieridee├źn?
 
 
Lise

4 opmerkingen:

  1. Hey, echt iets voor mij! Superleuk meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf! Misschien ga ik dit nog wel eens doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gave DIY. Die ga ik zeker onthouden en ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen